Project: Stille Getuigen Wereldoorlog II

North American B25 Mitchel (USA). Dit type bommenwerper werd overal ingezet, maar voornamelijk in de Stille Oceaan.
North American B25 Mitchel (USA). Dit type bommenwerper werd overal ingezet, maar voornamelijk in de Stille Oceaan.
North American B25 Mitchel (USA). Dit type bommenwerper werd overal ingezet, maar voornamelijk in de Stille Oceaan.
North American B25 Mitchel (USA). Dit type bommenwerper werd overal ingezet, maar voornamelijk in de Stille Oceaan.
North American T-6 Harvard
North American T-6 Harvard
Fort Eben Emael (BEL). Uitschuifbare geschutskoepel met 2 x 75mm geschut, bovenop het plateau waaronder het fort zich bevond.
Fort Eben Emael (BEL). Uitschuifbare geschutskoepel met 2 x 75mm geschut, bovenop het plateau waaronder het fort zich bevond.
Fort Eben Emael (BEL). Geschutskoepel met 2 x 120mm geschut. In 1940 veroverden de Duitsers het fort dankzij een aanval met zweefvliegtuigen. Ze landden op het vlakke plateau en schakelden het geschut uit.
Fort Eben Emael (BEL). Geschutskoepel met 2 x 120mm geschut. In 1940 veroverden de Duitsers het fort dankzij een aanval met zweefvliegtuigen. Ze landden op het vlakke plateau en schakelden het geschut uit.
Fort Eben Emael (BEL). Batterij met 3 x 75mm geschut. Het fort werd als onneembaar beschouwd, maar de Duitse zweefvliegers schakelden het geschut (dat op Maastricht stond gericht) uit met een nieuw wapen, de holle lading.
Fort Eben Emael (BEL). Batterij met 3 x 75mm geschut. Het fort werd als onneembaar beschouwd, maar de Duitse zweefvliegers schakelden het geschut (dat op Maastricht stond gericht) uit met een nieuw wapen, de holle lading.
Fort Eben Emael (BEL), 75mm geschut. De snelle verovering van het fort maakte de weg vrij voor de invasie van Frankrijk. De Duitsers konden vrij ongestoord via de Ardennen Frankrijk binnenvallen.
Fort Eben Emael (BEL), 75mm geschut. De snelle verovering van het fort maakte de weg vrij voor de invasie van Frankrijk. De Duitsers konden vrij ongestoord via de Ardennen Frankrijk binnenvallen.
Fort Eben Emael (BEL), 75mm geschut.
Fort Eben Emael (BEL), 75mm geschut.
Fort Eben Emael (BEL). Het fort bestond uit een kilometerslang gangenstelsel in een mergelheuvel. Het gangenstelsel besloeg 3 niveaus (verblijven, munitieopslag en gevechtsniveau).
Fort Eben Emael (BEL). Het fort bestond uit een kilometerslang gangenstelsel in een mergelheuvel. Het gangenstelsel besloeg 3 niveaus (verblijven, munitieopslag en gevechtsniveau).
Fort Eben Emael (BEL), gangenstelsel.
Fort Eben Emael (BEL), gangenstelsel.
Fort Eben Emael (BEL), gangenstelsel. In deze gang zijn koolstoffilters in de vloer geplaatst, die de lucht moesten zuiveren bij een eventuele aanval met gas.
Fort Eben Emael (BEL), gangenstelsel. In deze gang zijn koolstoffilters in de vloer geplaatst, die de lucht moesten zuiveren bij een eventuele aanval met gas.
Fort Eben Emael (BEL), communicatiepaneel.
Fort Eben Emael (BEL), communicatiepaneel.
Fort Eben Emael (BEL), ziekenboeg.
Fort Eben Emael (BEL), ziekenboeg.
Pantzerfaust, Duits antitankwapen. Hoewel het gedurende een groot deel van de oorlog werd gebruikt, is het wapen vooral bekend door de belegering van Berlijn. De Hitlerjugend gebruikte dit wapen toen om de Russen op afstand te houden.
Pantzerfaust, Duits antitankwapen. Hoewel het gedurende een groot deel van de oorlog werd gebruikt, is het wapen vooral bekend door de belegering van Berlijn. De Hitlerjugend gebruikte dit wapen toen om de Russen op afstand te houden.
Houtsnijwerk, gemaakt door een fabrieksarbeider die het als cadeau aan de Nazipartij schonk.
Houtsnijwerk, gemaakt door een fabrieksarbeider die het als cadeau aan de Nazipartij schonk.
Mein Kampf, gesigneerd exemplaar. Op de rechter pagina ligt een Franse versie van de jodenster.
Mein Kampf, gesigneerd exemplaar. Op de rechter pagina ligt een Franse versie van de jodenster.
Belang van Limburg
Belang van Limburg

De tweede wereldoorlog heeft me altijd al gefascineerd en een aantal jaar geleden is die fascinatie eigenlijk vanzelf een langlopend fotoproject geworden. Het gaat me daarbij niet eens zozeer om de foto's zelf, maar meer nog om de ontdekkingstocht; elke locatie en elk object heeft zo zijn eigen verhalen.

Momenteel is de serie nog een min of meer willekeurige verzameling van beelden, maar naarmate het project vordert hoop ik er meer lijn en verbanden in te kunnen aanbrengen. Uiteindelijk wil ik de beelden en bijbehorende verhalen in boekvorm uitbrengen.  

Uitgangspunt voor deze serie is dat ik de objecten zo veel mogelijk in oorspronkelijke staat wil vastleggen. Daarom probeer ik hedendaagse elementen zo veel mogelijk buiten beeld te houden en mijd ik vervallen ruïnes of overwoekerde locaties. De zwart/wit bewerking (waar ik in deze vorm normaal gesproken niet zo'n voorstander van ben) is bedoeld om het geheel de uitstraling te geven van een document dat in de oorlogsjaren zelf is samengesteld.